Hrozí Tesle ‚Dieselgate‘? Úřadem již dochází trpělivost

Americká Tesla je podezřelá ze záměrného odpojování svého „zázračného“ autopilota jen vteřinu před neodvratným nárazem. Je možné, že se tím chrání před zodpovědností. Úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA již vyšetřuje 16 vážných nehod. To nemusí být daleko od megakauzy.

Tesla už déle provokuje americké úřady svým autopilotem, přesněji systémem Full Self-Driving, který se tváří jako systém plně autonomního řízení. Přitom sama přiznává, že její autopilot není ničím jiným než podporou řízení na úrovni SAE 2. Takže ničím nepřekonává konkurenční automobilky. Rozdíl je v tom, že zatímco takové Volvo, Mercedes-Benz, Audi nebo BMW nedovolí řidiči, aby se nevěnoval řízení, nanejvýš to povolí na pár vteřin, Tesla ano. To je zdrojem nepřiměřených očekávání majitelů aut, kteří systém Full Self-Driving považují za plnohodnotný autopilot a dokonce si za něj zaplatili 10 000 dolarů.

Ve skutečnosti mají na palubě software, který sama automobilka označuje jako testovací verzi. A protože Elon Musk prohlásil, že pokud lidem stačí oči, musí autům stačit kamery, Tesla Full Self-Driving nepoužívá ani radarové senzory. Asi nepřekvapí, že automobilka je kvůli tomu v hledáčku amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA. Před časem mu musela vysvětlovat, co vlastně Full Self-Driving je a podobně. Jenže teď jde do tuhého, protože americký úřad vyšetřuje celkem 16 vážných dopravních nehod, kde je podezření, že k nim došlo v režimu aktivovaného autopilota.


Toto je 10 nejsilnějších automobilek světa! Všechny padly, vzhůru ‚vystřelila‘ jediná
Navíc úřad překvalifikoval vyšetřování z „předběžné analýzy“ na „technickou analýzu“, což nemusí být daleko od stažení vozidel z trhu. Je to vážné. Již první předběžné závěry jsou znepokojující. „Analýza šestnácti případů ukázala, že výstraha před srážkou (FCW) byla aktivována bezprostředně před nárazem a že následné automatické nouzové brzdění (AEB) zasáhlo jen při polovině nehod. Průměrně se při těchto nehodách autopilot vypnul méně než jednu vteřinu před nárazem,“ tvrdí se ve zprávě.

Brussels, Belgium – January 13, 2017: Luxurious interior on a Tesla Model X 90D full electric luxury crossover SUV car with a large touch screen and dashboard screen. The car is fitted with leather seats and aluminium details. The Model X uses falcon wing doors for access to the second and third row seats. The car is displayed on a motor show stand, with lights reflecting off of the body. There are people looking around and other cars on display in the background.

Častý argument Elona Muska o tom, že k nehodám nedochází při zapnutém autopilotu, tak dostává pořádnou trhlinu. Pokud je autopilot naprogramován tak, aby se před neodvratnou nehodou deaktivoval, bylo by to zbavování se odpovědnosti automobilky. A to v situaci, kdy už nemá řidič žádnou šanci nehodě zabránit. Samozřejmě, pokud je Full Self-Driving klasifikován pouze na úrovni SAE 2, je zodpovědnost vždy na řidiči, což Tesle maximálně vyhovuje, na druhé straně její autopilot dostává uživatele do neřešitelných situací, protože k upozornění na převzetí řízení dochází tragicky pozdě.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram